Svensk Logotypdesign Logotyp

Vad kommunicerar färgerna?

Färgval i logotyper

Det är ingen slump att många snabbmatskedjor använder röda färger, att försäkringsbolag och advokatfirmor använder blåa, gröna till läkemedel och så vidare. Färgerna talar till oss och dessa medfödda, djupt rotade associationer kan du dra nytta av i din marknadsföring.

Ljusblått symboliserar frihet, kyla, förståelse och mjukhet, födelse, lekfullhet, läkande, rymd, oskuld och hopp.

Mörkblått symboliserar trygghet, stillhet och lugn, lojalitet och tillit, medvetenhet, kyla, ordning och struktur, kunskap, integritet och allvar.

Lila symboliserar kunglighet, högtid, visdom, värdighet, ålderdom och mognad..

Rött symboliserar energi, mod, kraft, beslutsamhet, fara, kärlek, sexualitet, högtidlighet, värme, kallar på uppmärksamhet, liv.

Orange symboliserar värme, nöje, förtroende, passion, mognad, hunger, entusiasm och framgång.

Gult symboliserar uppmärksamhet, fräschör, optimism, upplysning, sommar och energi.

Gröngult symboliserar fräschhet, tillväxt, vår , munterhet, ungdomlighet, framåtanda, positivitet, iderikedom och nyskapande.

Grönt symboliserar ekologi, vegetation, naturlighet, harmoni, ett mentalt lugn samt pengar.

Vitt symboliserar godhet, renhet, oskuld, ärlighet, sanning och sorg.

Grått symboliserar kunskap, måttfullhet och neutralitet.

Svart symboliserar auktoritet, elegans, prestige, sorg, formalitet, mystik och rockmusik.


Webkompaniet AS
2013-07-18